Wednesday 19 October 2011

Yang Kaya Syurga; Yang Miskin Neraka.

Jerit saya kepada seorang rakan dalam perbahasan Soal TAHLIL
(kenduri arwah). Saya kata. ''apabila seseorang itu mati ia dipaksa atau terpaksa membuat Tahlil (kenduri arwah) malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan 40. Berapa nilai kos yang perlu sediakan? ? ? pada amalan-amalan diatas jika si mati / ahli keluarga itu Kaya berharta atau mampu SILAKAN Membuatnya... Tetapi jika TIDAK dengan kata lain ia miskin tidak berharta tanggungan masih banyak macam mana...! Cuba kita bayangkan sejenak; seorang suami meninggal dan tinggalkan seorang janda 9 orang anak yatim, bagaimana dengan keadaan ini... pukul rata; adat melayu jika tidak membuatnya mesti ia menyangkakan si mati sedang terseksa atau sedang kelaparan di dalam kubur, jadi bagi mengelak tanggapan Orang kampung ini ahli keluarga mesti membuatnya walaupun dalam keadaan tidak berkemampuan...
 
Menurut saya ini la yang di katakan kezaliman dalam Ibadah-Agama.

“Abdullah bin Ja’far berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja’far, Nabi S.A.W bersabda: Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja’far, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)” Hadis sahih dikeluarkan oleh Abu Daud, A1-Tarmizhi dan Ibnu Majah.

Lihat Akhlak apa yang di tunjukan oleh Baginda S.A.W.
''Jika berlaku kematian Masyarakat sekeliling adik beradik, jiran tertangga, kawan-kawan si mati keluarkan Makanan, keluarkan Harta berikan kepada ahli keluarga yang sedang ditimpa Musibah (kematian) mungkin dengan pemberian itu sekurang tidaknya boleh meringankan beban kesusahan mereka''.

Saya umpamakan lagi ''Dunia sekarang ditempat kita kursusnya jika berlaku kematian pergurusan untuk menyempurnakan jenazah nilai ringgitnya mencecah Angka Lima Ratusan ini bukan nilai yang sedikit bagi golongan berpendapatan rendah di negara ini'' fikirkan Benar atau Tidak. Golongan ini memohon wang zakat RM150 pun kena isi banyak Borang untuk mendapatkannya.

Jadi Solusinya menurut saya ''Apabila berlalu kematian orang sekeliling pergi meringankan beban kelaurga si mati... pergi untuk berdoa tentang kebaikan atau sebagainya... tetapi yang Pasti bukan pergi untuk menghabiskan BERAS mereka (keluarga si mati)... ! ! !

3 comments:

  1. Si suami kembali ke rahmatullah. si isteri amat terasa kehilangan itu. bersedih. selanjutnya akan lebih terasa.... RM yang banyak bakal hilang untuk adakan kenduri arwah 3,7,40 dan 100 hari.
    Si pendatang tahlil...tetamu ke majlis 'kenduri arwah' silap-silap gayanya akan terikut makan harta anak yatim!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. ya pak itu yang kita bicarakan.. kezaliman dalam agama.. sedangkan ini tidak pernah diajar oleh baginda Nabi S.A.W..

    ReplyDelete