Saturday 12 November 2011

SENI KAWAN

 


Hampir setengah tahun ini saya cuma memahami seni di dalam acuan sastera, membaca meneliti mengkaji adalah keghairahan saya - syukur setakat ini hasilnya melonjak lebih kedepan banyak juga karya-karya puisi saya mendapat tempat di mata media.

Apabila memandang pelangi yang berseri, apabila menatap senja yang sepi, saya tersihir dengan elemen warna-warni. Bila di gabungkan hasilnya luar biasa kawan. Corak-corak yang indah bagaikan lakaran kehidupan insan.
Pesan guru saya ''kamu tidak perlu belajar juah-jauh tentang ini hanya cukup belajar daripada alam''.

Untuk ini saya mula menaruh minat pada lukisan-lukisan warna. Buku yang wajar saya miliki untuk minat ini ialah Vincent van Gogh. Seorang pelukis dari belanda yang karyanya tidak dikenali ketika ia hidup. Anda tidak perlu ke National Gallery untuk melihat lukisan yang telah dihasilkan, cukup di Google images.

Ini La Seni Kawan; pada kata-kata yang di bentuk menggunakan abjad huruf menjadi sastera. Pada warna-warna yang di gabungkan menjadi lukisan. Ini la luahan kehidupan puncak pengubah peradaban..

No comments:

Post a Comment